چرا بي اختياري ادرار در مردان رخ مي دهد؟



وقتی گفته می شود فردی دچار بی اختیاری ادرار است، به این معنی است که نشت ادرار به طور غیرارادی اتفاق می افتد و در واقع کنترل اسفنکتر ادرار کاهش می یابد یا به طور کامل از بین می رود.

حدود 30 درصد از زنان 30 تا 60 ساله با این مشکل مواجه هستند، در حالی که تنها 5 درصد از مردان در سال های گذشته با مشکل ادرار مواجه هستند. در این مقاله دکتر کیوان آقامحمدپور، می خواهیم در مورد علل ادرار مردانه و انواع آن صحبت کنیم.


انواع بی اختیاری ادرار در مردان

ناپایداری فشار

این مشکل زمانی رخ می دهد که فشار زیاد در شکم مانند سرفه، عطسه، بلند کردن اجسام سنگین و خندیدن وجود داشته باشد و به آن بی اختیاری استرسی می گویند. این نوع بی اختیاری ادرار عمدتاً در مردان اتفاق می افتد، به ویژه پس از پروستاتکتومی رادیکال، که معمولاً با آسیب اسفنکتر همراه است، یا پس از شکستگی لگن که به اسفنکتر مجرای ادراری در مجرای غشایی آسیب می رساند.

بی اختیاری فوری ادرار

بی اختیاری فوری زمانی رخ می دهد که میل شدید به ادرار کردن وجود دارد. این نوع بی اختیاری به بی اختیاری فوری یا اورژانسی معروف است، زیرا ادرار در این حالت نه تنها ذخیره می شود بلکه نیاز به کنترل فوری دارد. در مواردی که مردان درگیر هستند، این مشکل عمدتاً ناشی از مشکلاتی مانند بزرگ شدن پروستات و انسداد تولید ادرار، تنگی مجرا، سابقه جراحی پروستات و کاهش مثانه است. علاوه بر این، بیماری هایی مانند سنگ مثانه، سنگ حالب، تومورهای مثانه و عفونت های حاد مثانه نیز می توانند باعث بی اختیاری ادرار شوند.

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار یکی از انواع این اختلال است که به دلیل تخلیه نشدن کامل مثانه پس از دفع ادرار ایجاد می شود. تخلیه نشدن مثانه باعث می شود مقداری ادرار همیشه در مثانه باقی بماند و به محض حرکت ادرار نشت کند.

بی اختیاری ادرار ترکیبی

بی اختیاری ادرار ترکیبی نیز یکی از انواع بی اختیاری ادراری است که در اثر ترکیب چندین عامل به طور همزمان ایجاد می شود. یعنی اگر فردی به طور همزمان دچار بی اختیاری استرسی و سندرم مثانه بیش فعال شود، به عنوان فردی با بی اختیاری ترکیبی شناخته می شود.

علل مسمومیت ادرار در جوانان

به طور کلی با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می شود. اگرچه بی اختیاری ادرار در جوانان کمتر دیده می شود، اما می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در زیر به برخی از این دلایل اشاره شده است:

عفونت ادراری در مردان: عفونت ادراری نیز می تواند باعث ادرار در مردان جوان شود.

التهاب مثانه در مردان: التهاب مثانه را نیز می توان از عوامل بروز این بیماری در مردان جوان دانست.

عفونت کلیه: عفونت کلیه نیز می تواند باعث بی اختیاری ادرار در افراد شود.

کیست های مجاری ادراری: کیست های دستگاه ادراری نیز می توانند این مشکل را در این دسته از افراد ایجاد کنند.

سنگ های ادراری. می توان گفت وجود سنگ در مجاری ادراری یکی از علل بی اختیاری ادرار در پسران است.

مولتیپل اسکلروزیس: مولتیپل اسکلروزیس نیز یکی از علل این بیماری در جوانان است.

سیگار و الکل: سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر ایجاد این بیماری تأثیر بگذارد.

اضافه وزن: اضافه وزن نیز یکی از عوامل احتمالی این بیماری است.

درمان بی اختیاری ادرار در مردان

درمان بی اختیاری ادرار در مردان توسط متخصص اورولوژی بسته به علت، نوع و شدت بیماری متفاوت است. در اینجا چند روش درمانی وجود دارد:

درمان پزشکی

آنتی کولینرژیک ها: داروهایی مانند اکسی بوتینین، تولتوردر و سولیفناسین برای درمان مثانه بیش فعال و بی اختیاری ادرار استفاده می شود.

میرابگرون: با شل کردن عضلات ران و افزایش تحمل احتباس ادرار، به درمان بی اختیاری ناگهانی ادرار کمک می کند.

جراحی و مداخله

تحریک الکتریکی: قرار دادن الکترود در راست روده و تحریک عضلات کف لگن در طی چند ماه در درمان استرس و بی اختیاری ادراری فوری موثر است.

تزریق فیلر مجرای ادرار: این روش در درمان بی اختیاری استرسی ادرار نقش موثری دارد.

تزریق بوتاکس: در صورت عدم موفقیت سایر روش ها، تزریق بوتاکس در عضلات مثانه برای درمان خونریزی و نوع اورژانسی استفاده می شود.

تحریک عصب ساکرال: این روش بدون درد در درمان انواع اضطراری و سرریز موثر است.

جراحی: انواع روش های جراحی که توسط متخصصین اورولوژی انجام می شود می تواند در درمان بی اختیاری ادرار در مردان موثر باشد. این روش ها نسبت به مداخلات غیرجراحی پایدارتر و موثرتر هستند.


[ بازدید : 200 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 17 اسفند 1402 ] [ 10:33 ] [ رادیو آنلاین ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر