چگونه میدان نقش جهان اصفهان را انجام می دهید



شاهان صفوی در این تالارهای وسیع و مجلل از میهمانان خارجی و سفیران اروپایی که در آن دوران به ایران رفت و آمد داشتند پذیرایی می کردند و برخی نقاشی های روی دیوارها گواهی بر این ادعاست. ژان شاردن که در دوره صفوی این بنا رادیده، آن را فرح انگیزتر از مجلل ترین کاخ های اروپایی دانسته و می نویسد که در عبور از اتاق ها و شاه نشین های بنا انسان چنان تحت تاثیر قرار می گیرد که هنگام بیرون آمدن از خود بی خود می شود. بازار قیصریه در دوران صفویه مجلل ترین مرکز خرید و فروش محسوب می شد. میدان نقش جهان در چه زمانی در فهرست آثار ملی قرار گرفت؟ رفته رفته با زوال حکومت صفوی و پادشاهان آخر آن مثل شاه سلیمان و شاه سلطان حسین، شکوه نقش جهان نیز از دست رفت و درختان آن خشک شدند. قبل از دوره صفویه، در مکان فعلی میدان نقش جهان یک باغ زیبا وجود داشت به نام نقش جهان. میدان سرخ مسکو یکی از میدان هایی است که گستردگی و شهرت زیادی دارد، اما جالب است بدانید میدان نقش جهان اصفهان از میدان سرخ مسکو وسعت بیشتری دارد. این میدان فراز و فرودهای زیادی را در طول عمرش به خود دیده است و بخشی از هویت و تاریخ اصفهان به حساب می آید. پیش از ساخت این بنا، سبزه میدان به عنوان میدان اصلی شهر اصفهان به حساب می آمد. این روزها علی قاپو از داربست های فلزی بی بند و بار بوده و ایوان آن بیش از گذشته شکوه خود را نشان می دهد. تاریخچه این میدان زیبا خواندنی است، زیرا در طول عمر خود در حکومت های مختلف با رویدادهای مختلفی روبرو شده است؛ به گونه ای که حتی گاهی از بی مهری حاکمان خاطرش رنجیده اما با این حال عظمت و شکوه خود را حفظ کرده است.

مسجدی با چهار مناره و گنبدی زیبا که زیر آن مسافران عادی از سراسر جهان به هر زبان و لهجه ای برای شنیدن صدایشان هفت بار می خوانند و همه با پوزخند اروپایی و آسیایی، عربی، آمریکایی یا ژاپنی بیرون می آیند. عبور از این معبر زیبا، به خاطرهای فراموشنشدنی برای مسافران تبدیل میشود. یکی از مهم ترین مواردی که در سفر به یک شهر برای مسافران به عنوان اولیت در نظر گرفته می شود، صرف غذاهای محلی در غذاخوری ها یا رستوران ها می باشد. وارد کاخ که می شوید، در دو سوی بخش ورودی، دو سکو از جنس سنگ به چشم می خورد. آرایش مشابهی را می توان در تاریخانه ی دامغان ، مسجد مخرج و مسجد جامع نایین مشاهده کرد. مهران فاطمی گفت: جلسات هر حوزه باید دارای خروجیهای عملیاتی باشد تا با صرف وقت و انجام پیگیریهای لازم به نتیجه رسیده و نتایج آن در میدان عمل ملموس و قابل مشاهده باشد. میدان نقش جهان بهدلیل ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی گسترده، در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. محراب اصلی یا محراب واقع در گنبدخانه، مزین به انواع کاشی معرق و کتیبه و آجر ضربی است و بر 2 کاشی ستاره ای شکل منصوب در آن، نام استادکار و تاریخ ساخت محراب نقش بسته است. در گذشته اجساد مردگان را نسا می گفتند و شخصی به نام نساکش آنها را تا محل دخمه ها حمل می کرد (می کشید).

تا قبل از سال ۱۳۵۷این میدان به میدان شاه معروف بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام این میدان به نقش جهان و به طور رسمی به میدان امام نیز تغییر داده شد. در سراسر جهان گردشگران خارجی از زیبایی میدان نقش جهان صحبت می کنند، به همین دلیل کاملا بدیهی است که این میدان تاریخی و ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داشته باشد. نقاشیهای مینیاتوری، کاشی کاری، مقرنس کاری و تزئینهایی با آینه کاری از جمله هنرهاي معماري ايران زمين ميباشد. هتل بوتیک شهسواران دارای ۱۱ اتاق دلنشین و راحت با تزئینات چشم نواز و هنرمندانه گچ کاری، آینه کاری، پنجره های چوبی با شیشه های رنگی و … جالب است بدانید که این کاخ دارای ۴۸ متر ارتفاع است و وقتی به بازدید از کاخ عالی قاپو می پردازید متوجه می شوید که تزیینات به کار رفته در هر طبقات و نقش و نگاری که روی دیوارهای آن وجود دارد با نقش و نگار به کار رفته در سایر طبقات متمایز است. این بازار باشکوه و هنری در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد و جز مهم ترین مقاصد گردشگری در اصفهان به شمار می رود. در آنجا می توانید از تماشای مینیاتور های زیبا و نقاشی های منحصر به فرد روی دیوار لذت ببرید و از گچ بری های خاص آن عکاسی کنید و تصاویری را که ثبت کرده اید را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آن ها نیز با جاذبه ها و آثار هنری اصفهان بیشتر آشنا شوند. برای بازدید از این کاخ تاریخی با مراجعه به سایت های اینترنتی و یا مراجعه حضوری به دفاتر هواپیمایی می توانید با خرید بلیط هواپیما اصفهان به این شهر هنری سفر کنید و از جاذبه های تاریخی آن نهایت لذت را ببرید.

میدان نقش جهان که نام دیگر آن میدان امام است؛ یکی از زیباترین مکان های دیدنی اصفهان محسوب می شود که در شمال این شهر قرار دارد و نباید تحت هیچ شرایطی هنگام سفر به اصفهان بازدید از آن را از دست بدهید. همچنین می توانید با استفاده از اتوبوس از طریق خط میدان امام حسین باغ غدیر ترمینال شرق، میدان امام حسین هشت بهشت ترمینال خوراسگان به میدان نقش جهان بروید. این بادگیر ارتفاعی به طول ۳۳ متر و ۸۰ سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند. بنای هشت بهشت 2 طبقه است اما چگونگی معماری باغهای ایرانی را به رخ بینندگان میکشاند. ساختار میدان های ایرانی دیگر نظیر میدان عتیق اصفهان، میدان امیر چخماق یزد، میدان شاه قزوین و میدان صاحب آباد قزوین در معماری این میدان هم تاثیر گذار بوده است. بازدید از میدان نقش جهان در ۲۴ ساعت شبانه روز امکان پذیر است. اطراف میدان نقش جهان مغازه های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید در بسیاری از رستوران ها انواع غذاهای سنتی اصفهانی و غذاهای ایرانی و فستفود را سرو کنید. سالانه این شهر میزبان تعداد زیادی گردشگر خارجی است که از سراسر دنیا به این مقصد تاریخی در ایران زمین سفر می کنند. در زمان شاه عباس دوم میدان گسترش یافت و نام آن از میدان نو به میدان نقش جهان تغییر پیدا کرد. بزرگترین میدان جهان، تیان آنمن پکن نام دارد و میدان نقش جهان بزرگترین میدان دنیا پس از این میدان محسوب می شود. یکی از برجسته ترین المان های این کلیسا گنبد آن است زیرا بزرگترین گنبد را درمیان کلیساهای محله جلفا دارد.

4- تزیینات به کار رفته در کلیساهای ارمنستان حجاری روی سنگ است اما تزیینات کلیساهای جلفا عبارت اند از آجرکاری نماهای خارجی و طراحی قاب بندی های با قوس های جناغی به تبعیت از معماری دورهٔ صفویه. میدان نقش جهان از نظر او یکی از شاهکارهای بی نظیر معماری در کل جهان بود. همراهمان باشید زیرا در این مطلب قصد داریم در مورد میدان نقش جهان اطلاعاتی مفید و تاریخی در اختیار شما قرار دهیم. یعنی یک سوی آن در اندرونی و سوی دیگر ساختمان در بیرونی مجموعه قرار دارد. این مسجد در ضلع شرقی منطقه نقش جهان واقع شده و دارای دیوارهای بیرونی چشم نوازی است. می شود. بازار قیصریه از میدان امام تا سبزه میدان ادامه دارد، از اینرو بسیاری از گردشگران پس از آنکه گشتی در میدان نقش جهان زدند از طریق این بازار به دیدن میدان امام علی یا عتیق نیز می روند. مدیر مرکز اصفهانشناسی و خانه ملل از برگزاری نشست «بررسی سیستم آبرسانی و چگونگی چرخه آب در کاخ عالی قاپو» خبر داد. در زیر آن نیز اهالی خانه در تابستان به صرف نهار و شام مشغول میشدند. در ضلع غربی میدان نقش جهان کاخ عالی قاپو قرار گرفته است. این تنها بخش کوچکی از شگفتی های مسجد است و تنها بخش کوچکی از میدان مستطیل شکل نقش جهان که 507 متر طول و 158 متر عرض دارد. اگر به موسیقی علاقمند باشید، احتمالا از حضور در اتاق صوت کاخ عالی قاپو حسابی لذت ببرید. در اتاق صوت کاخ عالی قاپو گچبری ها به گونه ای هستند که خاصیت اکوستیک آن ها شما را مجذوب خود می کند. پس لباس هایتان را ببندید و برای یک تور جذاب به بزرگترین میدان ایران، در شهری که به آن نیمی از جهان می گویند، آماده شوید. همینطور که قدم می زنیم فروشگاه های مختلف و مغازه های صنایع دستی ایرانی از خاتم، قلم زن و قلمکار را می بینید، کیف های سنتی و حتی لباس های سنتی در این فروشگاه ها موجود است، اما زیبایی مسجد عباسی اجازه نمی دهد که چیزی به آن توجه شود.

و آتشگاه اصفهان یکی از اتشکده های مهم بعد از این اتشکده ها بوده است. در زمان سلجوقیان و بعد از آن در این میدان جشن نوروز و همچنین اعدام محکومان انجام می شد. مظفر به خدمت غازان خان شتافت و مقام امیر هزاره (فرمانده دسته هزار نفری) را از وی گرفت. وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه خدمات شهری، افزود: امسال مکانیزه شدن نظافت شهر در بزرگراهها آغاز شد و سال آینده در سایر معابر شهری ادامه پیدا خواهد کرد. برای تمجید از شاه عباس، یک کتیبه با خط ثلث که به کتیبه علیرضا عباسی معروف است بر سر در مسجد امام نصب شده است. در ضلع شمالی میدان میر چخماق یزد، یکی از ۳ آب انبارهای این میدان، آب انبار ستی فاطمه می باشد که دستور ساخت آن را ستی فاطمه داده بود. جالب است بدانید که در دوره قاجار بخش زیادی از این میدان و بناهایی که در اطراف آن وجود داشت آسیب دید. معماران و هنرمندان عالی رتبه ای مثل شیخ بهایی، استاد محمدرضا اصفهانی و استاد علی اکبر اصفهانی بناهای زیادی در اطراف میدان نقش جهان طراحی و برای ساخت آن به شیوه های با شکوه برنامه ریزی کردند. شما می توانید در بازار میدان نقش جهان به خرید سوغاتی برای عزیزان خود بپردازید و با صنایع دستی اصفهان آشنا شوید. برای بازدید از میدان نقش جهان کجا اقامت کنیم؟ اما آنچه مهم است علی قاپو است که از آن به عنوان نماد قدرت یا زور در میدان نقش جهان نیز یاد می شود.

پیش از انقلاب نام این میدان، میدان شاه بود و پس از انقلاب نام آن به میدان نقش جهان تغییر پیدا کرد. می توان از هر کدام از این خیابان ها و همچنین خیابان استانداری به میدان نقش جهان رفت. در قرنهای نخستین معمول آن بود که هر شهر یک مسجد جامع داشته باشد تا مظهر وحدت مردم و پیوند آنها با حکومت باشد با افزایش جمعیت و کمبود جا در مساجد، حاکمان به توسعه مساجد اصلی شهرها پرداختند و تا نیمه قرن دوم قمری در هریک از شهرهای مدینه، مکه، کوفه، بغداد، بصره، فسطاط و دمشق یک نماز جمعه برگزار میشد. یکی از جهانگردان فرانسوی که دیو لافو نام دارد در سال ۱۲۹۸ هجری قمری به اصفهان سفر کرد. از معروف ترین و زیباترین بازارهای تاریخی ایران می توانیم به بازار بزرگ قیصریه اشاره کنیم. در این میدان شاهد کاخ های باشکوه، مساجد قدیمی و سایر بناهای مذهبی در کنار بازار هستیم. سقفهای گنبدی بیشترین میزان سایه را برای اتاقها در روز ایجاد میکنند و دیوارهای ضخیم کاهگلی و خشتی، به عنوان عایق حرارتی عمل کرده، کمترین میزان تبادل دمای درون و بیرون را در پی داشتند. مصالح ساخت حوض مانند دیگر قسمتهای بنا بود، اما برای نگهداری و آببندی، از مصالح مقاوم و غیرقابل نفوذ مانند قیر طبیعی به عنوان ملات در بین آجرها، خمیر آهک و خاکستر چوب و تپاله گوسفند و خاکستر و از ساروج نیز، به دلیل مقاومت در برابر سرما و خنک نگهداشتن آب، اغلب به عنوان ملات داخلی پوشش حوضها استفاده میشد.

گاهی صدای فواره های آب درون حوض های زیبا در فضای بازار می پیچد و کالسکه هایی که در اطراف آن جا رفت و آمد می کنند، تصویری بسیار زیبا و رویایی از نقش جهان را در ذهن گردشگران به یادگار باقی می گذارند. میدان نقش جهان دقیقا در مرکز شهر اصفهان قرار دارد. در ایام سلطنت شاه سلطان حسین، جویهای آب به تدریج راکد شده و آخرین درختان باقیمانده از درختانی که شاه عباس به دست خود کاشته بود، خشکیدهاند. این باغ قسمتی از باغ وسیع جهاننما است که در زمان شاه عباس اول و در قرن هفدهم ایجاد شد. اینکه چطور در گذشته مردم خود را به آب میرساندند مخصوصا در شهرهای کویری که آب ارزشی بیشتر از حتی طلا داشت. باغ دولت آباد که یکی از جاهای دیدنی یزد محسوب میشود در خیابان شهید رجایی محله چهار منار و داخل کوچه فردوسی قرار گرفته است. هرچند عکس گرفتن با انواع گل در این باغ زیبا نیز جذابیت خود را دارد. لازم به ذکر است خیابان حافظ در شرق میدان نقش جهان قرار دارد و خیابان سپه در غرب این میدان است. بهتر است از خیابان های سپه و حافظ خود را با خودرو شخصی به میدان نقش جهان برسانید. مسجد شیخ لطف الله چشم همه را به نقوش عربی خیره می کند و چشمانشان را از میدان سنگفرش شده به عرش می کشاند. زیرا در آن زمان عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، سر در قیصریه و مسجد جامع در این میدان احداث شدند. عالی قاپو یکی از بزرگ ترین کاخ های ایران است و شاه عباس اول هم بهترین معماری ها را برای ساخت آن در نظر گرفته است! این کاخ طی ۵ مرحله معماری در زمان شاه عباس دوم و شاه سلیمان تکامل یافت. بعدها در بخش غربی میدان عمارت عالی قاپو ساخته شد.

کاخ عالی قاپو، محله دیدنی جلفا و خانه مشروطیت اصفهان هم به آن نزدیک هستند. گنبد این کلیسا، بلندترین در میان گنبدهای کلیساهای جلفا است. با این حال شاه عباس بعد از رسیدن به پایتخت به مابقی ارامنه زمین هایی را اهدا کرد که به نام جلفای نو شناخته می شود تا ارامنه ای که به ایران کوچ کردند بتوانند زندگی تازه ای را برای خود شروع کنند و به این شکل محله جلفا اصفهان به وجود می آید. فیلمسازان بزرگی همچون انیس واردا و پازولینی صحنههایی از فیلمهای خود را در اصفهان فیلمبرداری کردهاند. در اطراف بازار خان دیدنیهای متنوعی همچون موزه آب، میدان امیر چخماق، زروخانه امیر چخماق، مسجد جامع و غیره دیده میشود و پس از گشت و گذار، این امکان وجود دارد تا به بازدید از دیگر بازارهای این محله بروید. تاریخ ساخت و تأسیس این کاخ تحسین برانگیز به دوران صفویه در سال 1588 برمیگردد، اما زودتر از سال 1647 به پایان رسید. این کاخ در ضلع غربی میدان قرار دارد. این هتل 5 طبقه و مجموعا 100 واحد اقامتی دارد. این نبرد با شکست سخت ایرانیها در مقابل عثمانیها به رهبری سلطان سلیم اول پایان میپذیرد. در وسط پل، برای اقامت موقتی پادشاه و خانواده سلطنتی، ساختمان مخصوصی که به بیگلربیگی شهرت دارد، احداث شده است. در طبقه ششم این عمارت سالن موسیقی قرار دارد که ظاهر معماری منحصر به فردی دارد و همچنین محل مناسبی برای پخش موسیقی است. این مسجد که بیانی از معماری دوران صفویه است، یکی از متقارن ترین مساجد جهان است که همه چیز در ضلع شرقی آن در ضلع غربی آن قابل مشاهده است.

اگر در قسمت شمال شرقی این میدان هستید میدان عتیق یا همان میدان امام علی را خواهید دید. همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم این میدان تاریخی در قسمت شمال شهر اصفهان قرار دارد. در سال 156 ه.ق (777 م) مسجدی وجود داشت که متناسب با جمعیت شهر بود و در شمال غربی میدان مرکزی اصفهان قرار داشت. کافه لایو بام هتل پارسیان سوییت اصفهان، واقع در پشت بام ساختمان است. عمارت در بخش جلویی ساختمان که جلوتر از ساختمان اصلی است واقع شده است. این کتابخانه بزرگ و معروف در شبستان جنوب شرقی مسجد واقع شده بود اما متاسفانه بمباران شهر اصفهان سبب شد که این کتابخانه به طور کامل تخریب شود البته پس از مدتی مجددا آن را همانند قبل مرمت و بازسازی کردند. همچنین از محور دوم یعنی محور شرقی - غربی نیز می توانید خود را به این مسیر برسانید. این کتابخانه در بخش جنوب شرقی مسجد قرار دارد و پس از آسیب در اثر بمباران مربوط به جنگ تحمیلی در دهه شصت، مجدداً بازسازی شد. اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری ایران است. ويژگی و امتياز منحصربهفرد اين باغ را بايد در وجوه چندگانه تفريحی، فرهنگی، آموزشی و تحقيقی آن جستجو كرد كه اميد میرود با جذابيتهای چشمگير خود، استعدادهای توريستی شهر اصفهان را بيش از پيش افزايش دهد و تقويت كند.

Free vector hand drawn nature scene illustration او با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان و ساخت بناهایی در این میدان و اطراف آن باعث رونق اقتصادی و گسترش بازار آن شد. در قسمت منتهی الیه باغ، محوطه ای وجود دارد که در آن انواع درختان برگ سوزنی کاشته شده است. خانه دهدشتی در بافت تاریخی شهر اصفهان قرار دارد. خانه تهرانی ها یکی از جاهای دیدنی یزد است، به دلیل معماری زیبایی که دارد، تا مدت ها به عنوان دفتر کنسولگری برخی از کشورها مورد استفاده قرار گرفت. چشم انداز کاخ عالی قاپو بسیار زیبا است، شما می توانید در کلیه ایام سال به جز روزهای تاسوعا و عاشورا به بازدید از معماری بی نظیر میدان نقش جهان و کاخ عالی قاپو بپردازید و از تماشای زیبایی های آن لذت ببرید. وقتی در میدان نقش جهان قدم می زنید انگار در حال ورق زدن یک کتاب تاریخی دلنشینی هستید. نقاشیهایی که زندگی حضرت مسیح را به زیبایی روایت میکنند و نوشتههایی از کتاب انجیل که همگی باعث جذابیت بیشتر این بنا شدهاند. اگر دوستدار کتاب هستید حتما به کوچکترین کتابفروشی تهران سر بزنید. صبح ها از ساعت ۹ الی ۶ بعد از ظهر در نیمه اول سال این کاخ را می توانید ببینید و اگر در نیمه دوم سال به اصفهان سفر میکنید این کاخ از ساعت ۹ صبح الی 4.30 بعد از ظهر میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از اجاره خودرو برای سفر دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.


[ بازدید : 30260 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ يکشنبه 23 مهر 1402 ] [ 22:23 ] [ رادیو آنلاین ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر