راز ناگفته به دریاچه قو رامسر در کمتر از 6 دقیقه



کوله بار خود را ببینید و با آدرس دریاچه قو رامسر به جاده بزنید. در این بخش به خصوصیات آبشار آب پری می پردازیم و با جاذبه های گردشگری آن بیشتر آشنا می شویم. آب و هوای این منطقه به نوعی است که برای رشد گیاهان با انواع مختلف مناسب میباشد. آقای خوشحال که کشاورز بود در سال ۱۳۶۲ در این روستا بهعنوان کشاورز نمونه انتخاب شد و برای دیدار از ریاست جمهوری به تهران رفت. البته برخلاف تصورتان این منطقه رطوبت بسیار بالایی نیز دارد و هوا نیز نسبتا سرد و خنک است. کیسه خواب هم وسیلهای ضروری و فراموش نشدنی است چون هیچ شبی ـ حتی در شبهای تابستان ـ بدون سرما و مه و رطوبت بسیار زیاد، صبح نمیشود. فیلبند، ییلاق روستاییان دیواملکشاه و دیواکاقع است که در فصل تابستان دامهای خود را به این منطقه برده و ضمن استفاده از چراگاهها و مراتع، از آبوهوای مطبوع آن نیز بهرهمند میشوند. سیدحامد قدس علوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهارکرد: حدود پنج سال قبل موضوع استفاده از اینترنت اشیا برای مشارکت در مهار آتشسوزیهای احتمالی در پارک ملی گلستان از سوی وزارت ارتباطات و فناوری به مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد و این فرایند آغاز شد. امام حسن(ع) برای آن که فیل آزاری به مردم نرساند، با عصای امامت اشاره ای به فیل کرد و آن فیل به صورت یک تکه سنگ سیاه در آمد. یکی از افسانه های تاریخی که در میان مردم لاویج نور رواج دارد و پرده از یک اسطوره ی مذهبی بر می دارد این است که؛ امام حسن(ع) به این دیار سفر کرده بود. از تاریخ این آبادی تا دوره اسلامی هیچ نشانه یا اثر مکتوبی در دست نیست.

لاویج آبادی تاریخی ناشناخته ای است که از تاریخی کهن حکایت ها در دل نهفته دارد. ابزار ها، مصالح و مواد به کار رفته در این خانه ها از سنگ، چوب و گِل می باشد. با این وجود نوع معماری قلعه و اهمیتی که قلعهها در عهد باستان داشتند، این تفکر و احتمال را به وجود میآورد که مارکوه قلعهای از دوره ساسانیان بوده باشد که در زمان پس از اسلام بازسازی شده و مورد استفاده نظامی قرار گرفته است. تابش آفتاب، وزش باد، باران، تگرگ و پس از آن رنگین زیبا را در یک نیمروز خواهید داشت. آسیابی آبی به نام آیسورار در حاشیه رودی که از رود چالوس سرچشمه میگیرد، طویلههای صدساله، صخرههای زیبا، دشتهای پرگل و آبشارهای بی نظیر این روستا از جاذبههای گردشگری آن بوده که مسافران بسیاری را به خود جلب کرده است. سیمکشی برق نیز در تمامی خانههای روستا وجود دارد و از این نظر مشکلی نیست. برای رفتن به این روستا میتوانید از مسیر بلوار صیاد و همچنین جنگل النگدره عبور کنید. تنگه لاویج محل نبردهای مهم تاریخی و گریز گاهی برای سرداران و امیران و بزرگان و حاکمان و تخت گاهی برای حکمرانان محلی و نیز گذرگاهی برای فرمانروایان بزرگ بوده است. در سمت راست دیواره ی سنگی تنگه ی لاویج، سنگ واره های آهکی وجود دارد که مردم آن را نقش برجسته و نیم تنه ی مرداویج زیاری می دانند و هم چنین برخی معتقدند نام لاویج از تغییر در اسم مرداویج زیاری گرفته شده است. هم چنین افسانه ها و داستان های دیگر چون؛ نقش برجسته مرداویج زیاری بر دیواره سنگی تنگه ی لاویج. در گذشته بسیاری از مصالح خانه های روستایی از مواد طبیعی پیرامون تامین می شد.خانه ها در نزدیکی همدیگر قرار دارند و هیچ حصار و مانعی آن ها را از هم جدا نمی کند و نشان دهنده پیوند های خویشاوندی و روابط عاطفی دردوره هاي گذشته است.

تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. به جز افسانه آمدن امام حسن مجتبی یا عسگری(ع) به لاویج (و یا آمل و بابل) به گزارش منابعی، مانند؛ «فتوح البلدان»، «تاریخ طبرستان» و «اولیاالله آملی» در تاریخ رویان و «میر ظهیر الدین مرعشی»، وجود فیل سنگی و تنیرو tanniroo و سنگی با اثر و جای پای انسانی در جنگلی نزدیک روستای کیاکلای لاویج معروف به «امام لینگ مال» (جای پای امام» یا به عبارت بهتر «قدم گاه» آن حضرت شهرت دارد، موارد یاد شده را از آثار حضور آن حضرت در آبادی لاوبج می دانند و غیر از افسانه های موجود، حادثه یا خبر دیگری از طریق منابع مکتوب و یا افسانه ای از اقوال شفاهی تا نیمه دوم قرن سوم هجری، جز یک مورد استثنایی و احتمالی در دست نداریم و فقط بر اساس شواهد و قراینی، احتمالاً رد پای دو حادثه تاریخی را در این آبادی می توان پیدا کرد. برای پیادهروی در کوچهپسکوچههای این روستای زیبا که اغلب مسیرهای آن نیز شیبدار است، نیاز به کفش مناسب دارید. روستای فیلبند برای گردشگرانی که به دنبال فضای سبزی بکر برای طبیعت گردی هستند گزینه عالی محسوب می شود و از دیدنی های شگفت انگیزی بهره مند می باشد. روستای کیاکلا با 340 خانوار و یکهزار 326 نفر، پرجمعیت ترین روستا و بعد از آن روستای رئیس کلا با 159 خانوار و 724 نفر جمعیت، در مرتبه دوم قرار دارد. با توجه به اینکه روستای فیلبند یک روستای توریستی است، تابستانها مسافر زیادی به این منطقه میآید که در این زمان روستا با کمآبی مواجه شده و ساعاتی از روز برق نیز قطع میگردد.

برای رسیدن به روستای زیبای لاویج، ميتوانيد بعد از طي مسيرهاي مباركآباد، سولار، پلور، گزنك، آبگرم لاريجان، آباسك، نياك، سرچشمه، چلاو و محمدآباد، به شهر زيباي نور برسيد و بعد هم به چمستان كه مسير اصلي است. مه غلیظ در این جنگل، از ویژگیهای منحصر به فرد و تماشایی آن است که خود به مهمترین دلیل برای جذب مسافر و توریست به این منطقه تبدیل شده است و اجاره ویلا در جنگل دالخانی گزینه ی مورد علاقه طبیعت گردها شده است. در مرکز روستاي لاويج، قطعه سنگ بزرگي وجود دارد که بر اثر عوامل و فرسايش طبيعي به شکل فيل نشسته بر زمين خودنمايي مي کند که مسافران اين روستاي خوش آب و هوا از اين منظره طبيعي و منحصر به فرد نيز ديدن مي کنند. پارک ملی گلستان در سال ۱۹۷۷ میلادی به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب شد و در شبکه ذخیرهگاههای زیست کره جهان به دلیل شرایط و موقعیت خاص این گونه مناطق منحصر به فرد به شمار میآید. عامل دیگر گسترش اسلام و مذهب شیعه در منطقه، روی آوردن پناهنده شدن سادات علوی به این مناطق بود که در معرض کشتار و نفی بلد از سوی خلفا و حاکمان دست نشانده ی آنها در قرون اولیه اسلامی قرار گرفته، به نواحی البرز هجرت کردند و در این مناطق نیز مورد تعقیب عمال خلفا قرار گرفته جایگاه امنی نیافتند و برخی نیز کشته شدند، نشانه ی این امر وجود امام زاده های متعددی است که در سراسر دو سوی البرز دیده می شود. این جاده را در پیش بگیرید و مسیر پرپیچوخم فیلبند را از میان روستای سنگچال طی کنید. امامزاده یحیی زیارتگاه کوچکی است که در ورودی روستای فیلبند واقع شده است. این قلعه در واقع دژی مستحکم است که در 30 کیلومتری شهر فومن در استان گیلان واقع شده است. سفر به این منطقه برای گردشگران تور شمال فرصتی عالی می باشد.

خاور خانم یکی از بانوان هنرمند است که شهرتش در میان غذاهای سنتی و شمالی بی نظیر است، رستوران خاور خانم در روستای زیبای سرولات و سه کیلومتری جنوب چابکسر است، گردشگران تور شمال هنگام سفر به گیلان حتما سری به این رستوران زده و انواع غذاهای سنتی و شمالی مانند کباب ترش، ماهی و مرغ شکم پر، باقالی قاتوق و میرزا قاسمی را نوش جان می کنند. در این زمان محلیهای این منطقه نیز بار و بنه خود را جمع کرده و به سمت روستای محل زندگی خود حرکت میکنند. در این مقاله روستای زیبا و رویایی فیلبند را به شما دوستان معرفی کردیم و اطلاعاتی در مورد سفر به فیلبند، راههای دسترسی و اقامت در این روستا، در اختیارتان قرار دادیم. عمارت شرقی حدود ۱۲۰ سال سن دارد و در سال ۱۳۱۰ بهعنوان اولین مدرسه روستای آلاشت مورد استفاده قرار میگرفته است. اصیل و سنتی در سوادکوه نیز مانند دیگر نقاط مازندران در گذشته از رونق فراوانی برخوردار بوده و اکنون نیز به ندرت در گوشه و کنار این منطقه استفاده قرار گرفته و علاقهمندان بیشماری را بهخود جذب میکند. این آب گرم دارای املاح معدنی و گوگرد های فراوانی است که برای امراض پوستی، دردهای مفاصل، کمردرد، پادرد و مهم تر از همه، برای تمدد اعصاب بسیار مفید است. این امامزاده دارای یک گنبد سبزرنگ است که در کنار آن کلبههای چوبی کوچکی دیده میشود. مختصری از نخوب ها هم این بود. از نواحی تفریحی و توریستی آن می توان از: پارک جنگلی کشپل، آبشار حرام او، جاده های جنگلی، آبگرم معدنی لاویج، سوردار، جنگل اسیونگ، مراتع و چمنزارهای نومه، چشمه ها و رودخانه های پر آب و خروشان، ییلاق زیبای ایزوا، منطقه ییلاقی میرخمند و کوه های پوشیده از انبوه درختان و جنگل های وسیع و بکر را نام برد. جادهای فرعی از این قسمت از چالوس جدا میشود که 50 کیلومتر طول دارد و چندین روستا را به یکدیگر وصل میکند که روستای فشکور نیز یکی از این روستاها است.

در انتهای لاویج هم روستای کیاکلای لاویج قرار دارد که دیدن آن را نیز به اهالی سفر و طبیعت گردها توصیه می کنیم. این منطقه هر چند در حاشیه و بر کنار از وقایع مهم تاریخی و سیاسی، مرحله های حساس تاریخ و فرهنگ کشور مان بوده، اما در قلمرو تاریخی و جغرافیایی اش حوادث و روی دادهای محلی فراوانی را در خود پنهان کرده است و افسانه ها، داستان ها و حکایت های آن در خور توجه، جالب و شنیدنی است. در منطقه لاویج گورهای گبری فراوانی وجود دارد. فاصله لاویج تا شهرستان نور، 35 کیلومتر است. کافیست یک دوربین به همراه داشته باشید تا بتوانید تصاویری زیبا و باورنکردنی را در قالب یک عکس به ثبت برسانید. سراسر این طبیعت بهشتی را زیبایی و جذابیت فرا گرفته است. این مسجد، عمارتی زیارتی با قدمت ۷۰۰ ساله است. سنگچال تنها 7 کیلومتر با فیلبند فاصله دارد و یک مکان مناسب برای جنگلنوردی محسوب میشود. اگر به دنبال یک مقصد مناسب برای طبیعتگردی و سفر یکروزه آخرهفته هستید، پیشنهاد میکنیم سری به روستای ییلاقی فیلبند بزنید. روستای فشکور یکی از زیباترین و کهنترین مناطق شمال ایران است که در قسمت کوهستانی شهرستان چالوس، در جنوب آن، در حاشیه مرزنآباد، در راستای کندوان و در محل تلاقی سه استان مازندران، البرز و تهران قرار دارد. روستای فشکور که یکی از قدیمیترین مناطق چالوس به حساب میرود، ارتفاعی معادل 3000 متر از سطح دریا داشته و مساحتی برابر با صد هزار متر مربع دارد که در میان رشتهکوههای البرز جا خوش کرده و طبیعت و مناظر زیبای آن هوش از سر هر بینندهای میپراند. در میان این قلعه تونلی زیر زمینی وجود دارد که به یک باغ در نزدیکی ساحل دریا (باغ شمشیری) منتهی میشود که گفته میشود مسیر گریز افراد در مواقع اضطراری بوده است. گفته میشود املاح موجود در آب چشمه لار برای استخوانبندی و کلیهها بسیار مفید است.

از دوزیستان و خزندگان منطقه لار میتوان به افعی دماوندی، افعی، افعی البرزی، مارمولک، مار، قورباغه، لاک پشت و بزمجه اشاره کرد. گاه اما طبیعت با تاریخ در هم میآمیزد و هر دو دسته از این افراد را مسحور خود میسازد. آبشار حرام او: آبشار حرام او، با مقدار فراوان آب که از دل زمين به بيرون مي ريزد در مسير جاده چمستان به لاويج و در 3 كيلومتري روستاي لاويج قرار دارد و داراي آب خنک و گوارايي است. در حال حاضر لاویج داراي سه مسافر خانه در کنار آبگرم، دو سوئيت و صدها خانه و ويلاهاي اجاره اي است. در واقع ارزش و اهمیت آبشار لوه به همان طبیعت بکر آنست چراکه این آبشار در میان جنگلی انبوه و متراکم قرار گرفته و به همین دلیل زیبایی آن دو چندان شده است. لذا اگر قرار است در قصل زمستان به این جاده سفر کنید، حتما مطلب رانندگی در جاده های لغزنده را مطالعه کنید. حتی اگر در تابستان به این منطقه سفر میکنید حتما یک بارانی و لباس گرم به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایید. آب هاي گرم لاويج به دليل خواص بالاي درماني، همواره گردشگران فراواني را در تمام فصول سال به خود جلب نموده و امکانات مناسبی نيز در آن منطقه براي اقامت و استفاده از آب معدني ايجاد شده است. گردشگران میتوانند از این کلبهها برای اقامت شبانه خود استفاده نمایند. لاویج مکان شایسته و ملجای ویژه ای برای سادات و علوی زادگانی بود که مورد تعقیب و آزار و کشتار خلفا بودند. در منطقه ی لاویج نور نیز مقبره ی چهار تن از سادات وجود دارد. بعد از بازگشت مرعشیان از تبعید ماوراءالنهر که امیر تیمور در حق شان روا داشته بود، در زمان حکومت این سادات که به مرعشیان مازندران معروفند و در زمانی که سید علی بر ساری حکومت می کرد.

این جاده و جاده های اصلی درون محل آسفالت هستند. از این جهت، همیشه مورد توجه فرمانروایان قرار گرفته و مامن و محل مناسبی برای آسایش حاکمان و والیان در جستجوی صلح و آرامش و یا گریخته از دشمن بود. خاور خانم 3 کارگر دائمی در رستوران خود برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان و 16 کارمند موقت برای کمک به او در روزهای تعطیل دارد نکته جالبی که در این میان وجود دارد این است که در آشپزخانه این بانوی خوش ذوق همه کارها تیمی و مشارکتی پیش می روند. بر اساس آمار بدست آمده در سال 84، این دهستان دارای 777 خانوار و 3 هزار 231 نفر جمعیت دارد که 70 درصد از جمعیت، در سن جوانی بین 20 تا 30 سالگی قرار دارند. از بهار خنکش بگیر که سبزی درختان دل هر کسی را می برد، یا تابستانی که بهترین مکان برای فرار از گرما هواست، تا پاییزی که درختان به هزار رنگ در می آیند و یا زمستانی که برف سفیدی همه جا را می پوشاند. بسیاری از آژانسهای گردشگری نیز فیلبند را برای برگزاری تورهای یکروزه و طبیعتگردی خود انتخاب میکنند تا علاقهمندان را در بازدید از این منطقه زیبا همراهی نمایند. اگر به جنگل لفور سفر کنید، احتمالاً درختانی از این گونه گیاهی را خواهید دید که در بعضی از قسمتهای جنگل، بهشکل جفت درآمدهاند و ریشههایشان باهم یکی شده است. علاوه بر وجود گورهای گبری، تصور می رود که احتمالاً آتشکده ای بر فراز این تپه وجود داشت.


[ بازدید : 17675 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ جمعه 14 مهر 1402 ] [ 22:00 ] [ رادیو آنلاین ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر